Om de economische kracht in de regio volledig te benutten, is het belangrijk dat de arbeidsmarkt op de toekomst is voorbereid. Vraag en aanbod moeten goed op elkaar aansluiten. En daarvoor is het aantrekken, opleiden en behouden van talent essentieel. Voor de werksessie ‘Talent in de regio’ zijn vier mooie initiatieven uit de regio uitgenodigd. In een snelkookpansessie inspireren ze de deelnemers én laten ze met de opname van een heuse podcast een blijvend resultaat achter.
Ervaren talent
“Niet alleen werden er goede en gerichte vragen gesteld, óók hoorde ik regelmatig ‘zullen we samen een kopje koffie drinken’. Er zijn dus al meteen contacten gelegd tussen de initiatieven en deelnemers uit de zaal. Daar word ik echt blij van”, blikt Janet Holland van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen terug op de sessie. Even daarvoor inspireren vier totaal verschillende initiatieven in supersnelle presentaties de deelnemers om zelf in actie te komen. Of om op z’n minst na te denken over ‘wat kan ik zelf bijdragen of betekenen’. Zo stimuleert Anne-Marije Buckens van 50 Company de aanwezigen om hun organisaties open te stellen voor ervaren talent. “Want dat is er in overdaad”, stelt de directeur van het uitzendbureau voor 50-plus werkzoekenden.
Haak aan
Wijnand Hemelaar en Dirk van Schaijk van Lifeport Welcome Center hebben vooral voor gemeenten een boodschap. Zij begeleiden internationaal talent dat in Nederland komt werken bij hun ‘landing’. De begeleiding richt zich op werk, het vinden van woonruimte en bijvoorbeeld op het cultureel wennen in ons land. “Besef je dat wij een gezamenlijk portaal openzetten, haak aan”, is de boodschap van het duo dat hoopt meer talent op deze manier een warm welkom te geven.
Rolmodel
Een initiatief van geheel andere orde is ‘Role it out’. Lisa Zijm en Leonie Wiggers-Frijters stimuleren vrouwelijke managers in organisaties om op te staan en een rolmodel te zijn voor andere vrouwen in de techniek. Vanuit Role it out krijgen de nieuwe rolmodellen training zodat ze goed in staat zijn om bij events of ontmoetingen met studenten hun eigen ervaringen en inzichten over het voetlicht te brengen bij andere vrouwen. Ze zijn als het ware ambassadeur van hun bedrijf om de nieuwe generatie vrouwen enthousiast te maken voor de techniek. “Doe mee”, is dan ook de boodschap tijdens de werksessie.
Roadshow
Tot slot is het woord aan Ben Hendriks en Christiaan Zweers van Logistics Valley. Hun ambitie is om de vele kanten van de logistiek al veel eerder tot jongeren te laten doordringen. “Want”, zeggen ze, “op lagere en middelbare scholen heeft logistiek helemaal geen anker. Er is geen aandacht voor.” Het gevolg is dat het vakgebied pas veel later wordt ontdekt. Met een roadshow langs onderwijsinstellingen doen ze er alles aan om jeugdig talent al veel eerder op het spoor van de logistiek te zetten.
Podcast
Ook sessieleider Alexander Steegh is tevreden over de workshop. “De sfeer was goed en de deelnemers waren echt enthousiast. Daardoor ontstond er veel openheid”, zegt hij. “Er zijn zelfs verschillende afspraken gemaakt voor latere ontmoetingen. Of om de initiatieven te introduceren in voor hen nieuwe netwerken.” De presentaties zijn door de sessieleider opgenomen. Hij verwerkt de verhalen in vier podcasts, die begin maart 2023 beschikbaar komen.