Fouten maken moet!
Lieteke ontwikkelde een lessenserie rond ‘stopmotion’ voor basisschoolleerlingen; stopmotion is een techniek waarbij meerdere beelden achter elkaar afspelen zodat je een film krijgt. In meerdere lessen leren kinderen hun eigen verhaal vertellen met beeld. “Wat ik belangrijk vind, is dat fouten maken juist onderdeel is van het proces. Kinderen willen vaak iets in één keer goed doen, maar in deze lessen is veranderen, aanpassen en experimenteren juist goed. Dat is krachtig.” Daarbij speelt film een belangrijke rol: “Veel kinderen zijn enthousiast over beeld. Film verbreedt het blikveld van kinderen.”
“Veel kinderen zijn enthousiast over beeld.
Film verbreedt het blikveld van kinderen.”
De kennis en ervaring van Inge is hierbij van grote waarde, zegt Lieteke. “Ze komt met zulke rake ideeën, die voor haar vanzelfsprekend zijn, maar voor mij net het kwartje doen vallen. Ze is echt een inspirerende sparringspartner.”
Meester leert van gezel
Ook Inge leert op haar beurt van Lieteke. “Zij werkt heel interdisciplinair. Toen ze bij ons eerste overleg met prachtige prentenboeken aankwam, dacht ik: wauw, wat een mooi uitgangspunt. Zo gebruikte ze bijvoorbeeld één van de boeken - 'Foutje? Echt niet!' van Pieter Koolwijk & Linde Faas' - om de kinderen te leren dat fouten maken juist iets moois is. Zo’n benadering had ik zelf niet snel gekozen. Dat inspireert mij weer in mijn eigen werk.”
Concrete impact
Wat het traject extra waardevol maakt: de lessenserie die Lieteke ontwikkelde is opgenomen in het aanbod van Cultuur en School Nijmegen. “Zonder dit traject was dat nooit gebeurd”, zegt ze. “En nu kan ik aan de slag met dit onderwerp in de klas. Dat voelt alsof ik echt iets kom brengen.”