Actueel

In gesprek met Meester-Gezel duo Inge Theunissen en Lieteke Aalbers: “Film verbreedt het blikveld van kinderen”

  • Actueel
  • Meester-Gezel duo Inge Theunissen en Lieteke Aalbers
Datum: 21 mei 2025

Meester-Gezel duo Lieteke & Inge

Dankzij het Meester-Gezel Leertraject ontwikkelden gezel Lieteke Aalbers en meester Inge Theunissen samen lesmateriaal waarin kinderen leren kijken, fouten durven maken en verhalen leren vertellen met beeld. Filmdocent en -maker Inge Theunissen zit al zo’n 25 jaar in het vak. “Ik wissel filmproducties af met educatieprojecten. Zonder educatie kan ik niet, ik vind het geweldig om jongeren iets te leren over film en beeldtaal.” Gezel Lieteke Aalbers heeft een achtergrond in muziek, storytelling en de bibliotheekwereld, en vindt haar creativiteit in het aanzetten tot verwondering: “Ik wil kinderen anders leren kijken. Zodat ze zien wat mogelijk is én wat ze zelf mogelijk kunnen maken.”

Leren in de praktijk

In het Meester-Gezel Leertraject zijn kunstvakdocenten aan ervaren vakgenoten gekoppeld. De duo’s leren van én met elkaar in de praktijk van het primair onderwijs. Inge: “Ik vond het meteen een mooi initiatief. Je deelt je kennis, maar je leert ook van de ander. Het is geen eenrichtingsverkeer.”

Dat blijkt ook uit de samenwerking tussen Inge en Lieteke. “onze leerdoelen waren vanaf het begin duidelijk”, vertelt Inge. “We kijken mee bij elkaars lessen, geven elkaar feedback en denken inhoudelijk mee. Dat sparren is ontzettend waardevol.”

Inge En Lieteke

Fouten maken moet!

Lieteke ontwikkelde een lessenserie rond ‘stopmotion’ voor basisschoolleerlingen; stopmotion is een techniek waarbij meerdere beelden achter elkaar afspelen zodat je een film krijgt. In meerdere lessen leren kinderen hun eigen verhaal vertellen met beeld. “Wat ik belangrijk vind, is dat fouten maken juist onderdeel is van het proces. Kinderen willen vaak iets in één keer goed doen, maar in deze lessen is veranderen, aanpassen en experimenteren juist goed. Dat is krachtig.” Daarbij speelt film een belangrijke rol: “Veel kinderen zijn enthousiast over beeld. Film verbreedt het blikveld van kinderen.”

“Veel kinderen zijn enthousiast over beeld.
Film verbreedt het blikveld van kinderen.”

De kennis en ervaring van Inge is hierbij van grote waarde, zegt Lieteke. “Ze komt met zulke rake ideeën, die voor haar vanzelfsprekend zijn, maar voor mij net het kwartje doen vallen. Ze is echt een inspirerende sparringspartner.”

Meester leert van gezel

Ook Inge leert op haar beurt van Lieteke. “Zij werkt heel interdisciplinair. Toen ze bij ons eerste overleg met prachtige prentenboeken aankwam, dacht ik: wauw, wat een mooi uitgangspunt. Zo gebruikte ze bijvoorbeeld één van de boeken - 'Foutje? Echt niet!' van Pieter Koolwijk & Linde Faas' - om de kinderen te leren dat fouten maken juist iets moois is. Zo’n benadering had ik zelf niet snel gekozen. Dat inspireert mij weer in mijn eigen werk.”

Concrete impact

Wat het traject extra waardevol maakt: de lessenserie die Lieteke ontwikkelde is opgenomen in het aanbod van Cultuur en School Nijmegen. “Zonder dit traject was dat nooit gebeurd”, zegt ze. “En nu kan ik aan de slag met dit onderwerp in de klas. Dat voelt alsof ik echt iets kom brengen.”

Meester Gezel Inge En Lieteke 2
Meester Gezel Inge En Lieteke 1

Een blijvende samenwerking

Alhoewel het traject officieel richting het eind loopt, is er voor beiden geen sprake van afronding. “Voor mij is dit een startpunt”, zegt Lieteke. “Ik hoop dat we contact houden, elkaar blijven bevragen en mogelijk samen projecten ontwikkelen. Dit traject voelt als een aanjager voor een blijvende samenwerking.” Inge beaamt: “Ik ga niet zomaar ‘doei’ zeggen tegen Lieteke. Samenwerken met anderen houdt mijn werk fris. En deze samenwerking smaakt zeker naar meer!”

"Dit traject voelt als een aanjager voor een blijvende samenwerking."

Toekomst voor kunsteducatie

Beide makers hopen dat het Meester-Gezel-leertraject vervolg krijgt. Inge: “Er is een groot tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs. Hoe mooi zou het zijn als kunstvakdocenten structureel onderdeel zijn van het team? Niet alleen losse workshops, maar langere lessenreeksen waarin kinderen écht leren kijken.” Lieteke vult aan: “Het feit dat hier al in wordt geïnvesteerd, geeft kunsteducatoren een stevige basis. Het voelt geloofwaardig – en dat maakt dat je met vertrouwen op pad gaat.”

Meld je aan voor het Meester-Gezel eind-event op 16 juni!

Op 16 juni, 14.30-17.30u sluiten we het Meester-Gezel leertraject feestelijk af bij Rozet in Arnhem met onder andere:

▪️ Dagvoorzitter Wendelien Wouters
▪️ Terugblik met film en portretten
▪️ Certificaatuitreiking aan de meesters en gezellen
▪️ Panelgesprek en interactieve sessies over de toekomst van kunstvakdocenten in het onderwijs
▪️ En natuurlijk een gezellige borrel

Bekijk het programma