Meester-Gezel duo Herman & Jan
Tijdens het Meester-Gezel Leertraject leren beginnende kunstvakdocenten van ervaren vakgenoten. Herman van Teffelen draait al sinds zijn zeventiende mee als professioneel muzikant, terwijl Jan Klarenbeek pas in 2023 definitief koos voor de muziek. Beide heren vonden elkaar in het Meester-Gezel Leertraject. Onder begeleiding van Herman verdiepte Jan zich in het geven van muzieklessen in het basisonderwijs.
Andor Driessen is filmmaker en animatiedocent en werkt als zelfstandige voor verschillende scholen. Zijn missie: kinderen leren kijken en hun eigen verhaal laten vertellen. “Ik wil dat ze snappen dat zij de baas zijn over het beeld. Niet andersom.”
Van luchtmacht tot muziekschool
“Ik speel trompet sinds mijn jeugd, heb bij de luchtmacht gespeeld en het conservatorium gevolgd in Arnhem en Rotterdam,” vertelt Herman. “Na de opheffing van de muziekschool in Wijchen richtte ik mijn eigen muziekschool op, die inmiddels is opgenomen in het Cultuurknooppunt Wijchen-Beuningen. Hier werk ik als muziekcoördinator en docent. Daarnaast ben ik dirigent bij vier orkesten en freelance trompettist.”
Jan heeft een hele andere achtergrond dan Herman en koos pas later voor de muziek. “Na jaren als beroepsmilitair, timmerman en leidinggevende, heb ik gekozen voor de muziek. Nu geef ik les, dirigeer ik drie orkesten en studeer ik aan de bond van orkestdirigenten.”
Leren van elkaar
Het duo kende elkaar al via een muziekvereniging. Toen Herman door een collega op het Meester-Gezel Leertraject werd gewezen, dacht Herman meteen aan Jan. “Ik wist dat Jan ambities had. Dan is het logisch om hem mee te nemen in dit traject.”
Voor Jan kwam dit traject precies op het juiste moment. “Ik liep tegen dingen aan. Hoe hou je kinderen bij de les? Hoe ga je om met weerstand? Dankzij Herman kreeg ik inzicht in hoe het ook kan. Ik heb vooral geleerd wat je moet laten.”
Dankzij Herman kreeg ik inzicht in hoe het ook kan. Ik heb vooral geleerd wat je moet laten.”

Een eigen stijl ontwikkelen
Jan liet zich in het begin vooral inspireren door het volgen van de lessen. “Ik heb veel geleerd van de leerkrachten. Het is geen kopiëren, maar door de lessen af te kijken, krijg je handvatten en ontwikkel je een eigen stijl. Dat is goud waard,” aldus Jan.
Herman herkent dit. “Het mooiste is om iemands groei te zien. In het begin zijn er veel vragen, maar door voorbeelden en ervaringen groeit het zelfvertrouwen. Het werkt voor mij ook als een spiegel. Als ik Jan zag lesgeven, herkende ik veel van mijzelf. De verbeterpunten die ik zag, herken ik van mezelf. Een voorbeeld is veel praten; vaak komt de boodschap beter over als je kort, bondig en helder communiceert.”
Gedeeld vakmanschap
Wat is Hermans drijfveel om deze kennis te delen met Jan? Herman: “Dit vak is een deel van wie ik ben. Het is iets moois, iets waar ik trots op ben. Dat wil je delen. Ik gun Jan dezelfde voldoening.”
Het traject verliep vlot. Het duo startte direct na de aftrap en rondde de laatste lessen al in februari af. “Voor mij is het geslaagd,” zegt Jan. “Ik heb bereikt wat ik wilde leren.”
Oren naar meer
Beide heren hopen dat dit traject een vervolg krijgt. “Het zou jammer zijn als dit traject een losse flodder wordt,” vindt Herman. “Bouw verder, vooral in samenwerking met basisscholen. Als muziekdocenten betrekken we leerkrachten actief in de communicatie, en dat werkt goed. Dit Meester-Gezel traject verdient echt een structurele aanpak.”
“Bouw verder, vooral in samenwerking met basisscholen.”
Jan benadrukt dat ze in Wijchen en Beuningen verwend zijn met een sterke basis voor muziekeducatie. “Op de school waar ik werk, zijn muzieklessen al normaal. Hierdoor werkt de samenwerking met de basisscholen heel prettig.” vertelt Herman.
Meer weten over het project?
Het Meester-Gezel Leertraject is inmiddels succesvol afgerond. Wil je meer weten over dit project? Of wil je weten hoe andere duo's dit traject hebben ervaren? Ga naar de projectpagina voor meer info.
