Margaret van Diermen blikt terug op Vitaal Ondernemen: ‘De combinatie van kennisdeling en maatwerk werkt ontzettend goed’
Hoe zorg je ervoor dat recreatie- en toeristische bedrijven ook in de toekomst aantrekkelijk en succesvol blijven? Met die vraag ging de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen aan de slag in het programma Vitaal Ondernemen in de Vrijetijdssector. De afgelopen anderhalf jaar kregen ondernemers ondersteuning via workshops, inspiratiesessies en één-op-één sessies met experts. Nu het programma is afgerond, blikt vitaliteitsmanager Margaret van Diermen terug op de resultaten.
Werken aan een toekomstbestendige sector
Dit programma ontstond uit een bredere ambitie van de regio. “Bestuurders spraken de wens uit om over vijf jaar een vitale recreatie- en toerismesector te hebben die aansluit bij de vraag van bezoekers én bijdraagt aan de leefbaarheid van onze dorpen en steden”, vertelt Margaret.
Om te bepalen wat daarvoor nodig was, liet de GMR eerst onderzoek uitvoeren naar de vitaliteit van de sector. Daaruit bleek dat zowel de dag- als verblijfsrecreatie er goed voor staat, maar tegelijkertijd voor belangrijke uitdagingen staat. “Denk aan het vinden van kansen in een veranderende markt, verduurzaming, toegankelijkheid en het blijven aansluiten bij nieuwe doelgroepen. Ook het gezond houden van de bedrijfsvoering speelt een grote rol. Stijgende kosten, zoals de energieprijzen van de afgelopen jaren, hebben direct invloed op ondernemers.”