Van theorie naar praktijk
Cultuur Oost hielp in de zoektocht naar oplossingen. Zo kwam het Meester-Gezel traject in beeld: een aanpak die al eerder succesvol was in Limburg. Rozet nam vervolgens de rol van uitvoerende partij op zich. Sofie Cornelissen, zelf theaterdocent met jarenlange ervaring in het basisonderwijs, werd gevraagd als matchmaker en begeleidt de duo’s.
Voor Sofie was meteen duidelijk waarom deze vorm zo waardevol is. “Je leert het meeste door te doen. In trainingen deel je kennis, maar in dit traject kijk je mee in de praktijk, stel je vragen en ervaar je het zelf. Er is geen handboek voor het werken als kunstvakdocent op een basisschool. Dit leertraject biedt de ruimte om samen te ontdekken hoe het werkt.”
En dat gebeurt ook echt, merkt Sofie: “Duo’s ontwikkelen samen lessen, leren van elkaars aanpak en stellen elkaars werkwijze ter discussie. Dat werkt enorm verdiepend. Meesters reflecteren opnieuw op hun eigen manier van werken en gezellen durven meer los te laten.”
Gelijkwaardigheid als uitgangspunt
Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld een stage, is dat dit traject een gelijkwaardige samenwerking vereist. “Je bent gelijkwaardig aan elkaar, maar hebt een andere rol en dát is heel behulpzaam. De meester heeft meer ervaring, maar de duo’s zien elkaar vooral als collega,” zegt Sofie. “Het feit dat de meester de verantwoordelijkheid heeft om de gezel mee te nemen, zorgt voor richting en focus.”
Volgens Rob zit daar de kracht van het leertraject. “Zoals Sofie al aangeeft, het is geen stage. Juist omdat je geen toets of examen doet, is er ruimte voor experimenteren en ontwikkelen.”