Hoe het programma ‘Vitaal ondernemen in de vrijetijdssector’ familiebedrijf ‘De Riethorst’ helpt bij het bereiken van de Duitse toerist
Zo werkt ‘De Riethorst’ aan meer zichtbaarheid over de grens
De Riethorst is een kleinschalig familiebedrijf met elf vakantiewoningen, midden in het toeristische Plasmolen. Koen Theunissen nam het bedrijf een paar jaar geleden over van zijn ouders, samen met zijn twee zussen. “Mijn vader heeft de huisjes zelf gebouwd. Mijn moeder regelde het schoonmaken en de reserveringen.”
Vitaal ondernemen in de vrijetijdssector
Met het programma ‘Vitaal ondernemen in de vrijetijdssector’ helpt de GMR ondernemers in de vrijetijdssector toekomstbestendig te ondernemen. Vanuit dit programma werd ook de workshop ‘Hoe benader je de Duitse markt’ georganiseerd. Voor Koen kwam deze workshop precies op het juiste moment. “Ik was bezig met het verbeteren van onze online zichtbaarheid, met name voor ons familiehuis. Het bereiken van Duitse gasten was hier ook onderdeel van."
"Het grootste deel van onze gasten is Nederlands, maar Duitse toeristen weten ons ook al te vinden. Onze Duitse gasten boeken nu vooral via het platform van onze partner ‘Summio Parcs’. Dat ze via die kanalen boeken is al super. Maar ik vind het belangrijk dat ook onze eigen website bezoekers genereert en blijft genereren.”
Het beste uit twee landen
Bij Marotura werkt Brenda Janssen als online business consultant. Dit doet ze samen met directeur Achmed Taouil en SEO/SEA specialist Ramon Porskamp in een Duits-Nederlands team gericht op de toerismesector. Brenda is geboren en getogen in de Duitse grensregio, maar spreekt - net als Achmed en Ramon - vloeiend Duits en Nederlands. Het team is bovendien goed bekend met zowel de Duitse als de Nederlandse cultuur.
Brenda: “Wij helpen bedrijven aan beide kanten van de grens met digitalisering en online zichtbaarheid. Hierin merken we een groeiende interesse in de Duitse vrijetijdssector vanuit Nederlandse bedrijven. Veel ondernemers vertalen hun website letterlijk, maar vergeten dat de informatiebehoefte van Duitsers écht anders is. Ze zijn heel kritisch; willen vooraf alles weten en verwachten dat je de beloftes die je online doet in het echt ook waarmaakt.”
Brenda, Achmed en Ramon van Marotura
Geen ‘Google Translate’ dus?
Brenda: “Het is echt een andere manier van communiceren. Duitsers willen alles vooraf weten. Waar kun je parkeren? Wat zijn de faciliteiten? Ze willen zekerheid. Koen noemt nog een punt: “Naast de vertaling kwam Marotura met nog een belangrijk inzicht tijdens de workshop. Door andere betaalmethodes aan te bieden verklein je de kans dat potentiële gasten afhaken op het einde van de reservering. Wij Nederlanders zijn helemaal gewend aan iDEAL, maar in Duitsland is dit echt ongebruikelijk.”
26 miljoen potentiële gasten direct over de grens
Wat maakt die Duitse markt eigenlijk aantrekkelijk? “Allereerst natuurlijk de omvang,” zegt Brenda. “Alleen al in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen wonen zo’n 26 miljoen mensen. Dat is een enorme doelgroep, direct over de grens. Duitse vakanties vallen bovendien nét anders dan de Nederlandse. Met Pasen zijn wij Duitsers bijvoorbeeld twee weken vrij. Bovendien kennen we aanvullende officiële vrije feestdagen zoals Sacramentsdag, Allerheiligen, de dag van de Arbeid en onze nationale feestdag op 3 oktober. Ook onze zomervakantie valt net wat anders. Dit biedt kansen voor een hogere bezetting in het laagseizoen.”
Koen bevestigt: “We trekken in het laagseizoen gelukkig veel senioren die wandelend of fietsend van onze omgeving genieten. Duitse gasten zijn daarbij altijd welkom en het biedt extra kansen om onze accommodaties beter bezet te krijgen.”
Investeren in de lange termijn
De workshop bood Koen al een aantal concrete tips die hij meteen kon toepassen. Hij besloot zelfs om Marotura in te schakelen om beter aan te sluiten bij de Duitse markt. Voor aanvullende vragen maakte hij nog gebruik van de 1-op-1 sessie met Marotura die ook vanuit het vanuit het programma ‘Vitaal ondernemen in de vrijetijdssector.
“We hebben recent ons eerste gesprek gehad. We gaan nu stapsgewijs – met ondersteuning vanuit Marotura - de website optimaliseren zodat we beter zichtbaar worden voor potentiële Duitse gasten.”

Toekomst vol potentie
Volgens Brenda is er nog veel mogelijk voor Nederlandse ondernemers in de vrijetijdssector. “Juist de Duitse markt is een stabiele factor voor Nederlandse ondernemers. Duitsers vinden Nederland een aantrekkelijk vakantieland, dus de interesse is er al. Bovendien is de afstand klein en de culturele verschillen overbrugbaar.”
Koen sluit af. “We willen graag groeien in onze bezettingsgraad, ongeacht of de gasten uit Nederland of uit Duitsland komen. “
Vrijetijdsondernemer? Meld je net als Koen aan voor dit kosteloze vitaliteitsprogramma
Met ‘Vitaal ondernemen in de vrijetijdssector’ ondersteunen we ondernemers in de Groene Metropoolregio met hun ondernemersuitdagingen. De focus? Ondernemerschap, verduurzamen en inclusie.
Dit programma helpt je om ontspannen te ondernemen en je bedrijf nog toekomstbestendiger te maken.

Vragen over dit programma? Stel ze gerust aan vitaliteitsmanager Margaret van Diermen
