Ondernemers in de regio Arnhem-Nijmegen ervaren de publieke dienstverlening momenteel als versnipperd, moeilijk vindbaar en onvoldoende afgestemd op hun behoeften. Tegelijkertijd worden zij geconfronteerd met grote uitdagingen zoals personeelstekorten, de noodzaak tot digitalisering en het omgaan met beperkte netcapaciteit. Om deze bedrijven beter te ondersteunen, werkt de regio aan een meerjarig Actieplan mkb-Dienstverlening (2025–2028).
Doel van het plan is om 5.000 mkb-ondernemers in de regio te bereiken en ondersteunen bij het toekomstbestendig maken van hun bedrijf. Dit gebeurt in aansluiting op de Nationale Actieagenda mkb. De focus ligt op vraaggerichte ondersteuning, waarbij ondernemers actief betrokken worden bij de invulling van het programma.
Uit gesprekken blijkt dat veel ondernemers moeite hebben om de juiste ondersteuning te vinden. Zij pleiten voor betere bereikbaarheid en praktische informatievoorziening, gedeeld in begrijpelijke taal. Ook is er behoefte aan kleinschalige leer communities, waarin ondernemers van elkaar kunnen leren en praktijkverhalen kunnen uitwisselen. De belangrijkste thema’s die ondernemers aandragen zijn personeel, productiviteit (waaronder digitalisering en AI), energie, financiering, regeldruk en structureel leren van andere ondernemers.
Een belangrijke rol is weggelegd voor bestaande ondernemerscommunities. De voorzitters van vijf grote communities in de regio hebben toegezegd actief bij te dragen aan het bereiken van ondernemers. Daarnaast wordt het plan uitgevoerd in samenwerking met onder andere The Economic Board (TEB), Kamer van Koophandel, Startclubs Arnhem en Nijmegen, VNO-NCW Midden, kennisinstellingen en diverse ondernemersnetwerken. TEB neemt de regie, met een duidelijke taakverdeling op basis van thematische expertise.
Op het gebied van AI wordt samengewerkt met de Kamer van Koophandel aan de ontwikkeling van een regionale AI-tool: Regiolink. Deze tool moet ondernemers helpen bij het vinden van relevante informatie en ondersteuning. De regio wil hiermee niet alleen lokale ondernemers verder helpen, maar ook waardevolle kennis opdoen over het bereiken en activeren van mkb’ers, community management en effectieve leervormen.
De uitvoering van het project start in de tweede helft van 2025. De inzet is helder: ondernemers praktisch en doelgericht ondersteunen bij de vragen en uitdagingen van vandaag én morgen.